030 - 2518995 info@interstep.nl
Hoe trek je jong technisch talent aan, als je geen Elon Musk heet?

Hoe trek je jong technisch talent aan, als je geen Elon Musk heet?

Jonge techneuten staan te springen om te werken voor een bedrijf zoals Tesla, SpaceX of The Boring company. Deze disruptieve organisaties zijn nieuw, anders, hip, snel en aantrekkelijk. Zij lijken enkel hun imago nodig te hebben om nieuw technisch talent aan te trekken. Maar wat als jouw organisatie niet zo ‘sexy’ is? Hoe zorg je er dan voor dat ook jouw vacatures vervuld worden door de juiste techneuten?

Consumenten zijn gevoelig voor de aantrekkelijkheid van producten, Musk speelt daarop in door te zorgen zijn eindproducten ‘sexy’ zijn. Maar is dit in de werving van technisch personeel ook een doorslaggevende factor? Techneuten zijn vaak redelijk introvert en hechten in een baan de meeste waarde aan inhoud. Taken en verantwoordelijkheden in een functie staan voorop, uiterlijk vertoon is minder van belang.

 

Voorsprong in techniek, achterstand in processen

Technische organisaties zijn van nature traditioneel. Waar zij op het gebied van techniek door innovatie misschien wel vijftien jaar voorlopen op de rest, lopen ze in processen en communicatie misschien wel tien jaar achter. Deze organisaties zullen hun ingesleten proces van werving van nieuwe talenten moeten aanpassen, om dit te laten aansluiten op de behoeftes en percepties van technische jongeren.

Op basis van een inventarisatie van eigen personeel kan een organisatie bepalen wat zij aan persoonlijkheden en talenten in huis hebben. Zodra helder is wat hierin ontbreekt, weten ze wat voor een type persoon ze nodig hebben. Wanneer er inzicht is in wat die persoon enthousiasmeert en drijft, kunnen ze deze gaan werven. Daarbij moeten zij in het proces rekening houden met generatieverschillen: binnen twee jaar bestaat een derde van de beroepsbevolking uit millennials.

 

Andere behoeftes

Technische millennials hebben met name duidelijkheid nodig over het inhoudelijke werk. Langdradige vacatureteksten met generieke profielschetsen en algemene vaardigheden spreekt hen niet aan. Deze duidelijkheid is vaak lastig te bieden bij organisaties die meerdere disciplines en projecten beheren, maar toch wil de techneut weten hoe hun werkdag er uit zal zien. De communicatie(middelen) zullen hierop aangepast moeten worden.

Daarnaast is er vanuit deze generatie een behoefte aan vrijheid. Ze vinden het fijn om eigen verantwoordelijkheden te kunnen dragen en taken en tijden in te delen op de manier dat zij willen. Dit heeft betrekking op secundaire voorwaarden, die vaak al jarenlang hetzelfde zijn bij technische organisaties. Echter kan verandering en ruimte hierin het verschil maken voor een millennial, ook al heeft dat geen directe link met inhoudelijke taken.

Tevens zijn millennials geneigd om hoge verwachtingen te hebben van zichzelf en van hun werk. Door drukte zijn organisaties geneigd minder de tijd maken om personeel te begeleiden nadat ze in dienst zijn gekomen. Door de hoge eisen krijgen millennials sneller bepaalde twijfels die er voor kunnen zorgen dat zij afhaken of doorzoeken. Middels goede begeleiding kunnen twijfels tijdig worden ondervangen om duurzaam personeel te creëren.

 

Aan de kant, meneer Musk

De combinatie van inhoudelijke werk, verantwoordelijkheden en vrijheid is wat voor een techneut de doorslag zal geven. Het uiterlijke vertoon is voor een consument van belang, niet zo zeer voor een sollicitant. Dus ook al ben je geen Elon Musk, techneuten vinden het ook leuk om bij jou te werken. Met kennis over de behoeften van de doelgroep en de juiste communicatie, kan ook jij het juiste technische talent aantrekken!

Overig nieuws

Werkstudenten Antea bij InterStep

Sinds maart 2018 biedt InterStep werkruimte aan inmiddels zestien studenten die een opdracht voor Antea Group uitvoeren. Opdrachtgever Stedin heeft Antea Group gevraagd om hen bodemadviesdiensten te leveren. Een onderdeel daarvan is het beoordelen van verschillende aanvragen in het beginstadium van ....

Lees meer..

Hoe trek je jong technisch talent aan, als je geen Elon Musk heet?

Jonge techneuten staan te springen om te werken voor een bedrijf zoals Tesla, SpaceX of The Boring company. Deze disruptieve organisaties zijn nieuw, anders, hip, snel en aantrekkelijk. Zij lijken enkel hun imago nodig te hebben om nieuw technisch talent aan te trekken. Maar wat als jouw organisatie....

Lees meer..

Onverwachte concurrentie door disruptie

We bevinden ons momenteel in de grootste industriële revolutie van de afgelopen 200 jaar. We leven in een wereld van digitale platformen en internet. De digitale snelwegen zijn in de afgelopen jaren gecreëerd, nu is het tijd om deze snelwegen volop te bewandelen. Organisaties die dit inzien en oma....

Lees meer..

De 8 belangrijkste technologieën voor de toekomst

PwC* voert ieder jaar een innovatieonderzoek uit waarbij respondenten inzicht geven in wat voor hen de belangrijkste innovatietrends zijn. Ze voorspellen welke technologieën de komende jaren in vrijwel alle sectoren de meeste impact zullen maken. Meer dan 150 technologieën worden hierbij geanalyse....

Lees meer..
Website gemaakt door: 3seconds.nl Webdesign