030 - 2518995 info@interstep.nl
Het tijdperk van de zelfrijdende auto

Het tijdperk van de zelfrijdende auto

Het is 2016 en het tijdperk van zelfrijdende auto’s komt steeds dichterbij. Steeds meer grote technologische bedrijven maken er melding van dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Onlangs hebben er zelfs al testen plaatsgevonden op onze eigen A2, tussen Utrecht en Amsterdam. Toch zijn we nog lang niet zover en durft bijna de helft het nog niet aan om hem daadwerkelijk op de weg te krijgen. Inmiddels is de technologie zo ver dat zelfrijdende auto’s de weg op kunnen en bewijzen vele proefkilometers dat het veilig is of niet? Hoe bepaal je namelijk wat zo’n auto doet in een noodsituatie? En ook: wie bepaalt dat? Een fatale fout ligt op de loer…

Een auto sorteert rechts voor. Omdat er zandzakken op de rijbaan liggen, wil hij weer terug naar de linkerrijbaan. Er valt een gaatje en de auto trekt op om in te voegen. Maar een bus die eraan komt, mindert geen vaart. Een kras op de bus en een deuk in de auto zijn het resultaat. Dit ongelukje van niks, dat iedereen had kunnen overkomen, werd een aantal maanden geleden wereldnieuws, de auto was namelijk een zelfrijdende auto van Google. De ‘machine’, die al miljoenen schadevrije kilometers had afgelegd, maakte een inschattingsfout met een ongeluk als gevolg. De vraag is nu: willen we accepteren dat zelfrijdende auto’s, geprogrammeerd door fabrikanten, fatale fouten kunnen maken?

Informatici hebben hun focus op de vraag hoe je de machines maakt, niet op de vragen die ze oproepen. Maar hoe zit het als er iets fouts gaat? Want wat doet de auto als een jongetje plots de weg op rent en de enige manier om het kind te ontwijken, leidt tot een frontale botsing met een tegenligger? Misschien redt de zelfrijdende auto door uit te wijken het leven van het kind en behoeft de airbag de bestuurder voor een akelige dood. Maar wat doet de auto als-ie weet dat je zelf drie kinderen hebt en de tegenligger een vrachtauto is?

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on Twitter

Overig nieuws

Test je engineer skills met je eigen articifial intelligence robot!

Op Kickstarter lanceerde Creoqode de Nova een ‘do it yourself’ kit om een artificial intelligence robot te bouwen. Met Nova kun je zelf je codeer en engineer skills testen, door controle te krijgen over de Nova, precies zoals jij dat zou willen. Met Nova kun je leren coderen, werken met elektrot....

Lees meer..

Ook TU Eindhoven wint de World Solar Challenge!

Afgelopen donderdag won TU Delft de World Solar Challenge in de Challenger-klasse met de Nuna9. Vrijdag finishte de Stella Vie van Solar Team Eindhoven in de Cruiser-klasse en veroverder de eerste plaats. In deze klasse gaat het niet alleen over snelheid, zoals in de challenger-klasse, maar om effic....

Lees meer..

TU Delft wint World Solar Challenge!

Het Nuon Solar Team uit Delft heeft opnieuw de Bridgestone World Challenge in Australië gewonnen. Een wereldwijde wedstrijd waarin teams tegen elkaar strijden met auto’s die rijden op zonne-energie. Alle 40 deelnemende teams startte op 8 oktober in Australië. Het parcours, dat dwars door Austral....

Lees meer..

Schip Volvo Ocean Race getest in MARIN testbassin!

Schipper Simeon Tienpont doet mee aan de Volvo Ocean Race, een internationale zeilwedstrijd. Om de drie jaar strijden landen tegen elkaar, door in 9 maanden, in verschillende etappes om de wereld te zeilen. Het zeilschip waarmee Simon gaat racen is door MARIN getest in hun testbassin in Wageningen. ....

Lees meer..
Website gemaakt door: 3seconds.nl Webdesign